ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

ترمز ای بی اس ABS چیست؟

STPKG20VV000_1

معرفی ترمز ای بی اس ABS

در این مقاله میخواهیم  شما عزیزان را با اجزای سیستم ترمز ای بی اس ABS آشنا کنیم :

در مرحله ی اول  قصد ما این است که به سراغ شناخت این که  اجزای ترمز ای بی اس ABS چیست ؟ و یا این اجزا چگونه کار می کنند ؟ رابرای شما شرح دهیم بگذارید ابتدا توجه شمارا به دو تصویر پایین جلب کنم.

همان طور که در قسمت پایین مشاهده میکنیم در اولین تصویر یک خوردو بدون  سیستم ترمز ای بی اس ABS  و در تصویر دوم یک خودرو با سیستم ترمز ای بی اس ABS اجزای داخلی نشان داده شده است.

اجزای داخلی سیستم ترمز

اجزای داخلی سیستم ای بی اس ABS

سپس ابتدا از این شروع کنیم که ABS مخفف چیست؟

 Anti Braking System  : به معنای سیستم مخالفت کننده در هنگام ترمز (سیستم ضد قفل)

به طور کلی هدف استفاده از ترمز ای بی اس ABS چیست؟

در سیستم ترمز ABS هدف جلو گیری از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گرفتن است.که در بالا تصویری شامل اجزای داخلی سیستم کنترل سرعت است را مشاهده کردیم.

مزایای استفاده از ترمز ای بی اس:

۱) بالا بردن راندمان سیستم ترمز از جمله (کوتاهی طول خط ترمز -غلتش چرخ ها در حالت ترمز – کم شدن چشم گیر سایش لاستیک با زمین )

۲) هدایت و کنترل مطلوب خودرو در هنگام گرفنن ترمز .

آیا اولین بار  ترمز ABSروی خودرو ها آزمایش گردید؟

در پاسخ خدمت شما عزیزان باید عرض کنم خیر بهتر است که نیم نگاهی به تاریخچه ی سیستم ترمز ای بی اس ABS  بیندازیم.

این سیستم نخستین بار برای هواپیما طراحی گردید!به این دلیل که هواپیما به هنگام فرودو ترمز کردن نیروی زیادی مصرف میکند تا انرژی جنبشی اولیه را مستهلک سازد.

مخصوصا به هنگام  مرطوب ویا لغزنده بودن باند این نیرو بسیار زیاد میشود.

حال اگر نیروی زیاد و تلاش گسترده برای نگه داشتن هواپیما و اعمال نیرو های متفاوت از سمت باند فرودگاه باعث منحرف شدن هواپیما به طرفین میشود.

راه حل هایی برای جلوگیری از منحرف شدن هواپیما:

یکی از راه ها برای جلو گیری از قفل شدن چرخ ها در جاده های کم اصطکاک استفاده سیستم مکانیکی هیدرولیکی بود.

 

آشنایی  مختصر با سیستم مکانیکی هیدرولیکی و اجزای سیستم ترمز :

در این سیستم  یک چرخ لنگر به کار رفته است که با یک فنر حلزونی به فلکه محرک اتصال دارد که در چند مرحله این سیستم را شرح میدهیم :

۱) وقتی فلکه همراه چرخ میچرخد و چرخ میغلتد,سوپاپ متصل به فلایویل روغن ترمز را به سیلندر چرخ متصل میکند و این امر باعث ترمز کردن چرخ میشود.

۲) وقتی چرخ  قفل میکند , فلایویل از چرخ تبعیت نمیکند و حرکت معکوس انجام میدهد و در نتیجه سوپاپ متصل به آن مسیر روغن پمپ اصلی را از چرخ منحرف و به مخزن چرخ برمیگرداند.

اولین شرکت های استفاده کننده از سیستم ای بی اس ABSکدام شرکت ها بودند؟

در سال ۱۹۷۰ شرکت بنز اولین شرکت استفاده کننده از سیستم  ای بی اس ABS بود وسپس شرکت BMW,TOYOTA و در اولین دهه ۸۰ میلادی اکثر شرکت ها از جمله پژو -هوندا-رنو-سیتروئن و… از ای بی اس استفاده کردند.

در سیستم ABS لغزش چرخ  روی زمین دوحالت دارد:

۱) کنترل و هدایت خودرو  در حال ترمز گرفتن از اختیار راننداه خارج میشود. ۲) چرخ ها به دلیل کشیده شدن در سطح جاده به شدت ساییده میشود.

 

 

کوتاهی خط ترمز در سیستم ای بی اس ABS

درصد لغزش ترمزباید چند باشد ؟

در هنگام ترمزکردن فشارمدارترمز افزایش می یابدونیروی ترمز زیادمیشود ونسبت به عکس العمل جاده لغزش شروع میشود

که تاحدود۲۰درصدلغزش خودرو پایداری خود را حفظ میکند

حال اگر این عدداگر از۲۰ درصد بالاتر رود به همین ترتیب پایداری از بین می رود.

درترمز  ABS  درصدپاییداری چگونه مدار ترمز را کنترل میکند؟

در سیستم ترمز ABSسعی برآن که هرگاه لغزش بیش از۲۰ درصد باشد تاثیر این نیرو بر روی چرخ ها حذف گردد.

بنابراین چرخ ها شروع به چرخش میکنندمجددا نیروی ترمز تا آستانه ی ۲۰درصداعمال میشود

این کارپی در پی در زمان بسیارکوتاهی انجام میشودتا خودرو در فاصله ی دلخواه توقف نماید.

در ادامه میخواهیم به سراغ ایرادات و عیب یابی ترمز ای بی اس ABS برویم:

عیب یابی

به طور کلی سیستم ای بی اس ABS با هفت ایراد کلی به صورت پرسش و پاسخ بررسی میکنیم :

۱) چرا ترمز میکشد ؟

پاسخ : برای تعمیرات وضعیت سیستم تعلیق و وضعیت تایرها  – وضعیت لنتهادیسکها و کاسه های چرخ و کفشکها چک شود .

اگر مشگل حل شد فشار را در کالیبرهای جلو اندازه بگیرد .

{با استفاده از فشارسنج} پدال ترمز را به ارامی فشار دهیدبرای نتیجه ی مطلوب مقدار فشار حدودا ۱۰۰بار باشد .

به مدت حداقل ۲۰ ثانیه صبر کنید و فشار را اندازه بگیرید .اختلاف فشار باید کمتر از ۶ بار باشد .

در صورت عدم رفع مشکل ترمزها را هواگیری کنید.

۲)  چرا ترمزهای چرخ های عقب همیشه فعال هستند ؟

پاسخ : وضعیت عملکرد ترمز دستی را بررسی کنید.

۳)  چرا ترمز یک چرخ همیشه فعال است ؟

پاسخ : عملکرد کالیبر سیستم ترمز(ABS) و کاسه چرخها را بررسی کنید .

 ۴) چرا ترمز هر چهار چرخ همیشه فعال است ؟

پاسخ : فشار باقی مانده روی چرخها را اندازه بگیرید . این فشار باید تقریبا صفر باشد .

در صورت عدم رفع مشکل موارد زیر را چک کنید :

کنترل کننده های ترمزها ، سیلندر اصلی ترمز ، بوسترسیستم ترمز ، وضعیت تنظیم سوئیچ لامپ استپ ،

و یا قسمتهای معیوب را تعویض کنید .

۵) چرا ترمز صدا می‌دهد ؟

پاسخ: شرایط چرخ دنده های الکترود سنسور را چک کنید لوله های مدار ترمز نباید برای هم ایجاد اشکال کنند .

۶)  چرا لامپ هشدار سطح روغن ترمز روی صفحه نمایشگرها روشن می‌شود ؟

پاسخ : آزاد بودن شناور مخزن روغن ترمز و سالم بودن میکرو سوئیچ داخل این مخزن را بررسی نمایید .

وضعیت انتهای سیستم ترمز ABS را بررسی کنید اتصالی نداشته باشد .

در صورت حل مشکل سطح روغن ترمز را به حد مناسب برسانید .

۷) دلیل قفل شدن چرخ ها چیست ؟

پاسخ :  ابتدا وضعیت نقطه اتصال زمین mc105 را بررسی کنید. متناسب بودن سرعت چرخها را کنترل نمایید

و عملکرد ترمز دستی را بررسی کنید .

طرح یک سوال رایج در ایرادات ترمز ای بی اس ABS :

سوال:جرا ترمز در اکثر مواقع درست عمل میکند. اما در برخی مواقع ترمز زیر پا خالی میشود و پدال بیش از حد پایین میرود؟

پاسخ : در صورتی که خودرو شما داری سیستم ترمز ای بی اس ABS باشد. علت  یا خرابی بلوک ABS است و یا خرابی پمپ اصلی سیستم ترمز است 

حال در صورتی که خودرو شما دارای سیستم ABS نباشد دلیل خرابی حتما پمپ اصلی سیستم ترمز میباشد.

در هنگام عیب یابی سیستم ترمز ABS  به دست افراد خبره ویا دانش خودمان باید به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشیم :

نکات ایمنی

۱) از جدا کردن کانکتورها پیش از خواندن کدهای ایراد خودداری کنید .

۲ ) تعمیر سیمهای با سطح مقطع کمتر از ۵mmبا استفاده از کانکتورهای آب بندی و ابزار مخصوص و اتصالات حرارتی امکان پذیر است .

دو نکته ی مهم:

نکته اول : این شرایط فقط در مورد یک رشته سیم تکی در دسته سیم خودرو صدق میکند .

نکته دوم : تعمیر سیمهای تغذیه مجاز نمیباشد .

۳) اگریک یا چند پایه از یک کانکتور دارای اثار خوردگی یا خرابی بود دسته سیم را به شکل کامل عوض کنید .

نکاتی دیگر در رابطه با ایمنی در سیستم ABS:

نکات زیر تکمیل کننده ی توضیحات بالا هستند حتما به این نکات برای عیب یابی سیستم ای بی اس ABS توجه ویژه ای کنید.

۱) هرگز در زمان روشن بودن موتور کابل باطری را قطع نکنید .

۲) هرگز در زمان سوئیچ باز کنترل یونیت را جدا نکنید .

۳) هیچ کدام از کانکتورها را در زمان سوئیچ باز جدا نکنید .

فروش انواع جعبه فیوز

 

برای آشنایی بیشتر با حافظه ی کنترل یونیت روی این لینک کلیک کنید

دوستان عزیز برای تست الکتریکی با فردی خبره در این زمینه مشورت و یا حتما به نکات زیر توجه کنید:

۱) باتری خودرو لازم است کامل شارژ شده باشد .

۲) هرگز از لامپ تست استفاده نکنید .

۳) سعی کنید تا حد امکان از ایجاد جرقه جلوگیری شود .

توجه:هرکز در زمان باز بودن سوئیچ کنترل یونیت را وصل نکنید .

تجزیه و تحلیل اشکالات ترمز ای بی اس ضد قفل در زمانی که لامپهای هشدار این قسمت روشن نشده باشند انم شود .

توجه:اینگونه ایرادها مربوط به قسمتهای مکانیکی سیستم ترمز ای بی اس ABS میباشد .

در این شرایط هیچ گونه خطایی در حافظه کنترل یونیت ۷۰۲۰ثبت نمیشود.

مطالب مرتبط :

آشنایی بیشتر با ترمز ای بی اس و نحوه ی کارکرد آن؟

خرابی سیستم ترمز ای بی اس از چیست ؟

فروش انواع بلوک ای بی اس ABS شرکت ماندو MANDO

بلوک ای بی اسABS پراید

بلوک ای بی اس ABS پژو ۲۰۶

بلوک ای بی اس ABS سمند

بلوک ای بی اس ABS ریو

شما عزیزان میتوانید برای سفارش این محصولات به صورت آنلاین همین حالا کلیک کنید

همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان خرید محصولات با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید

   ۰۹۱۸۹۰۹۶۷۰۵موسیوند.

 

 

طراحی ، مدیریت و سئو با ارتاکد