ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

سیستم ترمز ای بی اس (ABS)چگونه کار میکند ؟

abs mobis P405

آشنایی با سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز abs , ترمز ضدقفل یا ای بی اس(abs)یک سامانه ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل شدن چرخ های اتومبیل در هنگام ترمز گرفتن میشود. عنوان ترمز ضد قفل از دیدگاهی یک عنوان اشتباه است ،

زیرا این سامانه مانع قفل شدن چرخها نمیشود بلکه تنها از قفل ماندن چرخها جلوگیری میکند.

سیستم ترمز ABS چیست ؟

 مفهوم کلی ترمزهای ضد قفل

در واقع در سیستم ترمز ای بی اس ABS

تئوری ترمزهای ضد قفل بسیار ساده است .

یک چرخ در حال لیز خوردن (به طوری که سطح تماس تایر نسبت به زمین سر بخورد )نسبت به چرخی که لیز نمیخورد نیروی اصطکاک کمتری دارد .

اگر با اتومبیل خود در یخ گیر کرده باشید میدانید که اگر چرخ ها بچرخند هیچ نیروی جلوبری به اتومبیل وارد نمیشود.

زیرا سطح تماس چرخ نسبت به یخ لیز میخورد .

ترمزهای ضد قفل با جلوگیری کردن از سر خوردن چرخ ها در هنگام ترمز کردن دو مزیت را به وجود می اورند:

۱.خودرو زودتر متوقف میشود
۲.میتوان خودرو را هنگام ترمز کردن نیز متوقف کرد

نحوه پیاده سازی  سیستم ترمز ای بی اس ABS:

برای مشخص شدن نحوه پیاده سازی abs باید بررسی کرد که چگونه میتوان از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کرد .

به طور کلی با توجه به نحوه طراحی سیستم انتقال نیرو خودرو در شرایط ترمزگیری ،

اگر یکی از چرخ های خودرو نسبت به سایر چرخ ها دارای سرعت دوران بیشتر یا کمتر یا  باشد ممکن است آن چرخ قفل شود.

پس اولین گام بررسی شرایط هر چرخ در حالت ترمز گیری است .

برای این منظور مهندسین خودرو به سراغ علم الکترونیک رفته وبا استفاده از سنسور قرار گرفته بر روی هر چرخ شرایط هر چرخ را بررسی می کنند .

در مرحله بعد مهندسین با تغییر نیروی وارده از ترمز،چرخ را از حالت بحرانی خارج می کنند .

یعنی اگر چرخی نسبت به سایر چرخ های خودرو در حالت ترمز گیری با سرعت کمتر دوران کند ،

با کم کردن نیروی ترمز بر روی این چرخ ،سرعت دوران آن افزایش می یابد و چرخ از حالت بحرانی خارج می شود .

در حالت دیگر نیز اگر چرخی نسبت به سایر چرخ های خودرو در حالت ترمز گیری با سرعت بیشتری دوران کند ,

میتوان با زیاد کردن نیروی ترمز روی آن چرخ ، سرعت دوران آن را کم کرد تا چرخ از حالت بحرانی خارج شود.
برای پیاده سازی این سیستم باید نگاهی کلی به سیستم ترمز خودروها بیندازیم .

سیستم ترمز رایج هیدرولیکی است،به این معنی که از یک سیلندر و پیستون برای اعمال فشار به لنت ترمز استفاده می شود .

حال اگر فشار درون سیلندر کم یا زیاد شود ،نیروی ترمز تغییر می کند .

برای پیاده سازی ترمز ضد قفل ، سوپاپ ورودی سیلندر ترمز را باهمنوع الکتریکی آن جایگزین کرده اند ،

تا بتوان به وسیله پردازنده مرکزی خودرو میزان فشار درون سیلندر را تغییر داد . لازم به ذکر است که برای تامین فشار سیلندر هم از پمپ استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با سیستم ترمز ای بی اس ABS وارد شوید

شما عزیزان میتوانید برای سفارش انواع بلوک ای بی اس به صورت آنلاین همین حالا کلیک کنید

همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان خرید محصولات با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۸۹۰۹۶۷۰۵ موسیوند.