معرفی ترمز ای بی اس abs

ترمز ای بی اس (ABS) چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

ABS مخفف کلمات لاتین Anti Braking System است و به معنی سیستم ترمز ضد قفل است. برای درک اینکه ترمز ای بی اس چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ مقالات مفیدی ارائه داده‌ایم.

زمانی که راننده پدال ترمز ضد قفل را فشار می‌دهد اجزای تشکیل دهنده‌ی بلوک ترمز با قطع و وصل کردن مداوم فشار روغن، مانع از قفل شدن چرخ‌های وسایل نقلیه می‌شود.

در ابتدا قصد ما این است که به سراغ اجزای ترمز ای بی اس (ABS) و نحوه‌ی عملکرد آن بپردازیم. به همین خاطر ابتدا توجه شما را به دو تصویر پایین جلب می‌کنیم.

اولین تصویر یک خودروی بدون ترمز ای بی اس (ABS)  و تصویر دوم یک خودرو با ترمز ای بی اس است که اجزای داخلی آن‌ها نشان داده شده است. برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با این سیستم توصیه می‌شود با شماره تماس درج شده در انتهای مقاله تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهرمند شوید.

 

اجزای داخلی سیستم ترمز معمولی
اجزای داخلی سیستم ترمز معمولی و ترمز ای بی اس (ABS)
اجزای داخلی ترمز ای بی اس (ABS)
اجزای داخلی ترمز ای بی اس (ABS) و ترمز ضد قفل

هدف ترمز ای بی اس (ABS)

در سیستم ترمز ضد قفل، هدف جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز گرفتن ناگهانی است که در بالا تصویری شامل اجزای داخلی این سیستم را مشاهده می‌کنید.

مزایای استفاده از ترمز ای بی اس

  • بالا بردن راندمان سیستم ترمز از جمله کوتاهی طول خط ترمز و کم شدن چشم‌گیر سایش لاستیک با زمین.
  • هدایت و کنترل مطلوب خودرو در هنگام ترمز گیری ناگهانی.

تاریخچه ترمزهای ABS

این سیستم نخستین بار برای هواپیما طراحی شد و دلیل آن این بود که هواپیما به هنگام فرود و ترمز کردن نیروی زیادی مصرف می‌کند تا انرژی جنبشی اولیه را مستهلک سازد.

مخصوصا به هنگام مرطوب و یا لغزنده بودن باند این نیرو بسیار زیاد می‌شود. حال اگر نیروی زیاد و تلاش گسترده‌ای برای نگه داشتن هواپیما صرف می‌شد، اعمال نیروهای متفاوت از سمت باند فرودگاه باعث منحرف شدن هواپیما به طرفین می‌شد.

اولین شرکت‌های سازنده و استفاده کننده از سیستم ای بی اس (ABS)

در سال ۱۹۷۰ شرکت بنز اولین شرکت استفاده کننده از ای بی اس (ABS) بود و سپس شرکت BMW ،OYOTA و در اولین دهه ۸۰ میلادی اکثر شرکت‌ها از جمله پژو، هوندا، رنو، سیتروئن و… از ای بی اس استفاده کردند.

خودورهایی که از ترمزهای مکانیکی قدیمی و معمولی استفاده می‌کنند، در زمان ترمزگیری با دو حالت رو به رو می‌شوند. در خوش بینانه ترین حالت خودرو مصافت زیادی را پیموده و در نهایت با انحراف از جاده و بدون برخورد با اجسام و افراد، به بیرون رانده می‌شود.

اما همیشه بخت با شما یار نیست. با ترمزگیری چرخ‌ها قفل شده، کنترل وسیله نقلیه از دست راننده خارج شده و پس از چندین برخورد با افراد و اجسام خودرو متوقف خواهد شد . اما در خودروهایی که از ترمز پیشرفته بهرمند هستند در طول مدت زمان ترمزگیری، کنترل خودرو در اختیار راننده است.

برای مشاهده و خرید انواع بلوک ای بی اس از فروشگاه اینترنتی ایسیو شاپ بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بلوک ای بی اس (ABS)

اجزای سیستم ترمز ضد قفل

در این سیستم  یک چرخ لنگر به کار رفته است که با یک فنر حلزونی به فلکه محرک اتصال دارد. در ادامه مقاله مسئله را بهتر درک خواهید کرد:

۱) زمانی که فلکه همراه چرخ می‌چرخد و چرخ می‌غلتد، سوپاپ متصل به فلایویل روغن ترمز را به سیلندر چرخ متصل می‌کند و این امر باعث ترمز کردن چرخ می‌شود.

۲) وقتی چرخ  قفل می‌کند، فلایویل از چرخ تبعیت نمی‌کند و حرکت معکوس انجام می‌دهد و در نتیجه سوپاپ متصل به آن مسیر روغن پمپ اصلی را از چرخ منحرف و به مخزن چرخ برمی‌گرداند.

کوتاهی خط ترمز در سیستم ای بی اس (ABS)
تفاوت خط ترمز خودروی ای بی اس و خودروی ترمز مکانیکی

در هنگام ترمزگیری فشار بر مدار ترمز افزایش می‌یابد و نیروی ترمز زیاد شده و نسبت به عکس العمل جاده لغزش شروع می‌شود. تا حدود ۲۰ درصد لغزش خودرو پایداری خود را حفظ می‌کند. حال این عدد اگر از ۲۰ درصد بالاتر رود به همین ترتیب پایداری از بین می‌رود.

در سیستم ترمز ABS سعی برآن است که هرگاه لغزش بیش از ۲۰ درصد باشد، تاثیر این نیرو بر روی چرخ‌ها حذف گردد. بنابراین چرخ‌ها شروع به چرخش می‌کنند. مجددا نیروی ترمز تا آستانه‌ی ۲۰ درصد اعمال می‌شود. این کار پی در پی در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود تا خودرو در فاصله‌ی دلخواه توقف نماید.

علائم خرابی ترمز ای بی اس (ABS)

 

علائم وجود نقص در ترمز ای بی اس (ABS)
قرارگیری بلوک ترمز روی خودرو

۱) چرا ترمز می‌کشد؟

  • برای تعمیرات وضعیت سیستم تعلیق و وضعیت تایرها، وضعیت لنت‌ها، دیسک‌ها، کاسه‌های چرخ و کفشک‌ها چک شوند. اگر مشگل حل شد فشار را در کالیبرهای جلو اندازه بگیرد.
  • (با استفاده از فشارسنج) پدال ترمز را به آرامی فشار دهید. برای نتیجه‌ی مطلوب مقدار فشار حدودا ۱۰۰ بار باشد.
  • به مدت حداقل ۲۰ ثانیه صبر کنید و فشار را اندازه بگیرید. اختلاف فشار باید کمتر از ۶ بار باشد.
  • در صورت عدم رفع مشکل ترمزها را هواگیری کنید. بهتر است مقاله ” آموزش هواگیری ترمز در ۵ مرحله برای مبتدیانرا مطالعه کنید.

۲)  چرا ترمز چرخ‌های عقب همیشه فعال هستند؟

پاسخ: وضعیت عملکرد ترمز دستی را بررسی کنید.

۳)  چرا ترمز یک چرخ همیشه فعال است؟

پاسخ: عملکرد کالیبر سیستم ترمز (ABS) و کاسه چرخ‌ها را بررسی کنید.

 ۴) چرا ترمز هر چهار چرخ همیشه فعال است؟

پاسخ: فشار باقی مانده روی چرخ‌ها را اندازه بگیرید. این فشار باید تقریبا صفر باشد. در صورت عدم رفع مشکل، کنترل کننده‌های ترمز، سیلندر اصلی ترمز، بوستر، وضعیت تنظیم سوئیچ لامپ استپ را چک کنید و در صورت معیوب بودن قطعات آن‌ها را تعمیر و یا تعویض کنید.

۵) چرا ترمز صدا می‌دهد؟

پاسخ: شرایط چرخ دنده‌های الکترود سنسور را چک کنید. لوله‌های مدار ترمز نباید برای هم ایجاد اشکال کنند.

۶)  چرا لامپ هشدار سطح روغن ترمز روی صفحه نمایشگرها روشن می‌شود؟

پاسخ: آزاد بودن شناور مخزن روغن ترمز و سالم بودن میکرو سوئیچ داخل این مخزن را بررسی نمایید. وضعیت انتهای سیستم ترمز ضد قفل را بررسی کنید که اتصالی نداشته باشد. در صورت حل مشکل سطح روغن ترمز را به حد مناسب برسانید.

۷) دلیل قفل شدن چرخ‌ها چیست؟

پاسخ: ابتدا وضعیت نقطه اتصال زمین mc 105 را بررسی کنید. متناسب بودن سرعت چرخ‌ها را کنترل نمایید و عملکرد ترمز دستی را بررسی کنید.

۸) چرا ترمز در اکثر مواقع درست عمل می‌کند اما در برخی مواقع ترمز خالی می‌کند و پدال بیش از حد پایین می‌رود؟

پاسخ: در صورتی که خودرو شما داری ترمز ABS باشد، علت  یا خرابی بلوک و یا خرابی پمپ اصلی سیستم ترمز است . حال در صورتی که خودرو شما دارای سیستم ABS نباشد، دلیل خرابی حتما پمپ اصلی سیستم ترمز می‌باشد.

در هنگام عیب‌یابی ترمز ای بی اس به دست افراد خبره و یا دانش خودمان باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

  • از جدا کردن کانکتورها پیش از خواندن کدهای ایراد خودداری کنید.
  • تعمیر سیم‌های با سطح مقطع کمتر از ۵ mm با استفاده از کانکتورهای آب‌بندی و ابزار مخصوص و اتصالات حرارتی امکان پذیر است.
  • این شرایط فقط در مورد یک رشته سیم تکی در دسته سیم خودرو صدق می‌کند.
  • تعمیر سیم‌های تغذیه مجاز نمی‌باشد.
  • اگریک یا چند پایه از یک کانکتور دارای آثار خوردگی یا خرابی بود، دسته سیم را به صورت کامل عوض کنید.
نشانه های خرابی ترمز ای بی اس (ABS)
نحوه نصب و تعمیر بلوک ای بی اس (ABS)

نکات ایمنی در هنگام عیب‌یابی ترمز ای بی اس (ABS)

نکات زیر تکمیل کننده‌ی توضیحات بالا هستند و حتما به این نکات برای عیب‌یابی توجه ویژه‌ای کنید:

  • هرگز در زمان روشن بودن موتور کابل باتری را قطع نکنید.
  • هرگز در زمان سوئیچ باز کنترل یونیت را جدا نکنید.
  • هیچ کدام از کانکتورها را در زمان سوئیچ باز جدا نکنید.
  • باتری خودرو لازم است کامل شارژ شده باشد.
  • هرگز از لامپ تست استفاده نکنید.
  • سعی کنید تا حد امکان از ایجاد جرقه جلوگیری شود. توجه داشته باشید که هرگز در زمان باز بودن سوئیچ کنترل یونیت را وصل نکنید.
  • تجزیه و تحلیل اشکالات ترمز ضد قفل در زمانی که لامپ‌های هشدار این قسمت روشن نشده باشند انجام شود. توجه داشته باشید که اینگونه ایرادها مربوط به قسمت‌های مکانیکی ترمز می‌باشد. در این شرایط هیچ گونه خطایی در حافظه کنترل یونیت ۷۰۲۰ ثبت نمی‌شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان برای خرید و قیمت بلوک ترمز ای بی اس (ABS) و سایر محصولات با شماره ۰۹۰۲۸۹۴۹۱۹۱ (مهندس موسیوند) تماس بگیرید.

منبع: ای بی اس لند

ای بی اس لند مرکز فروش و معرفی انواع بلوک ای بی اس (ABS) ، ایسیو و کامپیوتر (ECU) ، یونیت ایربگ و کلیه‌ی قطعات الکترونیکی و نودهای الکتریکی خودرو است . گارانتی و کیفیت بالای محصولات با کمترین قیمت موجود در بازار از جمله ویژگی محصولات هستند .
تیم ای بی اس لند با در اختیار داشتن گروه پشتیبانی و متخصصین خبره در حوزه‌ی قطعات الکترونیک خودرو توانسته است به تمام نقاط کشور سرویس ارئه دهد .

شبکه‌های اجتماعی

آدرس : همدان ، میدان امام حسین (سیلو) ، کوچه قدر ۱۲ ، کوچه قیام

تلفن تماس :

۰۹۰۲۸۹۴۹۱۹۱

تماس جهت مشاوره و خرید