سیستم ترمز ABS چیست ؟

نحوه عملکرد ترمز ای بی اس (abs) این گونه است که یک سامانه ایمنی برای ترمز در خودروها است و با قطع و وصل کردن مداوم فشار روغن ترمز، مانع از قفل شدن چرخ‌های اتومبیل در هنگام ترمز گرفتن می‌شود.

عنوان ترمز ضد قفل از دیدگاهی یک عنوان اشتباه است، زیرا این سامانه مانع قفل شدن چرخ‌ها نمی‌شود، بلکه تنها از قفل ماندن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. 

سیستم ترمز ABS چگونه کار می‌کند؟
بلوک ای بی اس (ABS) و عملکرد آن

 گاهی شرایط ایجاب می کند که ما به ترمز ناگهانی نیاز داسته باشیم ترمز ای بی اس ما را در این شرایط به نتیجه دلخواه می رساند.

ممکن است که این نوع ترمز در بعضی مواقع دچار مشکل می شود که نیازمند به اطلاعاتی در این زمینه می باشیم آشنایی با علائم و نشانه‌های خرابی ترمز ای بی اس (ABS) به ما کمک می کند که مشکل پیش آمده را رفع کنیم.

برای مشاهده و خرید انواع بلوک ای بی اس از فروشگاه اینترنتی ایسیو شاپ بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بلوک ای بی اس (ABS)

تعریف ترمز ای بی اس (ABS)

تئوری ترمزهای ای بی اس (abs) یا همان ترمز ضد قفل بسیار ساده است. یک چرخ در حال لیز خوردن ( به طوری که سطح تماس تایر نسبت به زمین سر بخورد) نسبت به چرخی که لیز نمی‌خورد، نیروی اصطکاک کمتری دارد.

به عبارت ساده‌تر اگر با اتومبیل خود در یخ گیر کرده باشید، می‌دانید که اگر چرخ‌ها بچرخند هیچ نیروی جلوبری به اتومبیل وارد نمی‌شود. زیرا سطح تماس چرخ نسبت به یخ لیز میخورد. ترمزهای ضد قفل با جلوگیری از سر خوردن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری دارای مزایایی هستند که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای ترمز ای بی اس (abs):

  • خودرو زودتر متوقف می‌شود.
  • کاهش خطر برخورد و تصادف در جاده‌های لغزنده
  • امکان لیز خوردن در هنگام ترمزهای شدید، نزدیک به صفر است.
  • عملکرد بهتری نسبت به ترمزهای معمولی و قدیمی دارد.

معایب ترمز abs:

  • هزینه نگه‌داری و تعمیر آن از ترمزهای معمولی بالاتر است.
  • از قسمت‌های بیشتر و پیچیده‌تری نسبت ترمز قدیمی برخوردار است.
  • احساس ضربه زدن به کف پا در زمان ترمزگیری شدید

متعلقات و اجزای تشکیل دهنده بلوک ای بی اس (abs) بسیار حساس و پیچیده هستند. از شما انتظار می‌رود در صورتی که در زمینه‌ی ای بی اس تخصصی ندارید، تحت هیچ شرایطی این قطعه را دستکاری نکنید. ممکن است به یونیت یا کل بلوک را آسیب بزنید.

پیاده سازی  سیستم ترمز ای بی اس (ABS)

برای مشخص شدن نحوه پیاده‌سازی abs باید بررسی کرد که چگونه می‌توان از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرد. به طور کلی با توجه به نحوه‌ی طراحی سیستم انتقال نیرو خودرو در شرایط ترمزگیری، اگر یکی از چرخ‌های خودرو نسبت به سایر چرخ‌ها، دارای سرعت دوران بیشتر یا کمتر باشد ممکن است آن چرخ قفل شود.

پس اولین گام بررسی شرایط هر چرخ در حالت ترمزگیری است. برای این منظور مهندسین خودرو به سراغ علم الکترونیک رفته و با استفاده از سنسور قرار گرفته برروی هر چرخ شرایط هر چرخ را بررسی می‌کنند.

در مرحله بعد مهندسین با تغییر نیروی وارده از ترمز و پیستون‌ها، چرخ را از حالت بحرانی خارج می‌کنند. یعنی اگر چرخی نسبت به سایر چرخ‌های خودرو در حالت ترمزگیری با سرعت کمتر دوران کند، با کم کردن نیروی ترمز برروی این چرخ، سرعت دوران آن افزایش می‌یابد و چرخ از حالت بحرانی خارج می‌شود.

در حالت دیگر نیز اگر چرخی نسبت به سایر چرخ‌های خودرو در حالت ترمزگیری با سرعت بیشتری دوران کند، می‌توان با زیاد کردن نیروی ترمز روی آن چرخ، سرعت دوران آن را کم کرد تا چرخ از حالت بحرانی خارج شود.
برای پیاده سازی این سیستم باید نگاهی کلی به سیستم ترمز خودروها بیندازیم. سیستم ترمز رایج هیدرولیکی است، به این معنی که از یک سیلندر و پیستون برای اعمال فشار به لنت ترمز استفاده می‌شود.

حال اگر فشار درون سیلندر کم یا زیاد شود، نیروی ترمز تغییر می‌کند. برای پیاده سازی ترمز ضد قفل، سوپاپ ورودی سیلندر ترمز را با هم نوع الکتریکی آن جایگزین کرده‌اند تا بتوان به وسیله پردازنده مرکزی خودرو، میزان فشار درون سیلندر را تغییر داد .لازم به ذکر است که برای تامین فشار سیلندر هم از پمپ استفاده می‌شود.

قیمت بلوک و یونیت‌های ای بی اس (ABS) با توجه به قیمت دلار در نوسان بوده و قیمت ثابتی ندارد. برای اطلاع از قیمت به روز بلوک abs و دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۰۲۸۹۴۹۱۹۱ (مهندس موسیوند) تماس بگیرید.

منبع: ای بی اس لند

ای بی اس لند مرکز فروش و معرفی انواع بلوک ای بی اس (ABS) ، ایسیو و کامپیوتر (ECU) ، یونیت ایربگ و کلیه‌ی قطعات الکترونیکی و نودهای الکتریکی خودرو است . گارانتی و کیفیت بالای محصولات با کمترین قیمت موجود در بازار از جمله ویژگی محصولات هستند .
تیم ای بی اس لند با در اختیار داشتن گروه پشتیبانی و متخصصین خبره در حوزه‌ی قطعات الکترونیک خودرو توانسته است به تمام نقاط کشور سرویس ارئه دهد .

شبکه‌های اجتماعی

آدرس : همدان ، میدان امام حسین (سیلو) ، کوچه قدر ۱۲ ، کوچه قیام

تلفن تماس :

۰۹۰۲۸۹۴۹۱۹۱

تماس جهت مشاوره و خرید