نحوه رفع خطای سنسور اکسیژن
دستگاه نشان دهنده خطا

نحوه‌ی رفع خطا و سرویس کردن سنسور اکسیژن

یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو خطای سنسور اکسیژن است. در این مقاله نحوه رفع خطا و سرویس کردن سنسور اکسیژن به صورت مفصل توضیح داده شده است. لازم به ذکر است دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شوند. یک تست ساده با دستگاه دیاگ می‌تواند مشخص کند که آیا این روشن شدن و اخطار، مربوط به سنسور اکسیژن است یا خیر؟

  • زمانیکه خودرویتان را در اوایل صبح استارت می‌زنید ممکن است چراغ چک روشن شود و بعد از چند دقیقه خاموش شود یا اینکه با همان چراغ روشن کمی حرکت کنید و با خاموش و روشن کردن مجدد خودرو چراغ خاموش شود.
  • ممکن است احساس کنید که سوختتان زودتر از حد معمول و همیشگی تمام می‌شود.
  • توان ماشین اُفت کرده است که در این صورت باید دنبال راهکار افزایش شتاب و سرعت خودرو باشید.
  • زمانیکه دنده معکوس می‌زنید، حالت گرفتگی و رها شدن ناگهانی به خودرو دست می‌دهد و همان لحظه چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

علایم فوق از جمله علایم شایعی هستند که نشان می‌دهند سنسور اکسیژن دچار مشکل، خرابی و نقص و یا خطا شده است. برای اینکه بتوانیم این ایرادات را رفع کنیم، ابتدا باید سنسور اکسیژن را به خوبی بشناسیم. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه این قطعه را سرویس و رفع خطا کنید.

نحوه رفع خطای سنسور اکسیژن
عیب یابی سنسور اکسیژن و سرویس کردن آن

برای مشاهده و خرید انواع ایسیو (ecu) و بلوک ای بی اس، دریچه گاز و سایر محصولات از فروشگاه اینترنتی ایسیو شاپ بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

ایسیو شاپ

خرابی و خطای سنسور اکسیژن

در بیشتر موارد سنسور خراب نمی‌شود بلکه المنت دچار نقص می‌شود و سنسور از کار می‌افتد. اگر توجه کنید می‌بینید که در فصول سرد سال خرابی سنسور اکسیژن بیشتر اتفاق می‌افتد. این به این دلیل است که المنت ها نمی‌توانند گرمای مورد نیاز برای عملکرد درست سنسور را فراهم کنند.

مراحل سرویس کردن و رفع خطای سنسور اکسیژن خودرو 

  • برای این کار حتما باید از آچار مخصوص استفاده کنید، یک بوکس فاق بلند است که یک شیار به منظور جلوگیری از قطع شدن سیم، روی آن تعبیه شده است. در مواردی که طول عمر سنسور بالا بوده و سنسور بیش از ۲ سال است که باز نشده است، قبل از اقدام به آچار اندازی حتما از اسپری‌های Wd40 استفاده تا از گیریپاژ کردن رزوه جلوگیری شود.
  • به دلیل اینکه این قطعه معمولا تحت حرارت قرار دارد، امکان خشک شدن و گیریپاژ ۲ رزوه ابتدایی وجود دارد.
  • در ادامه خار سوکت سنسور را فشار دهید و آنرا به طرفین بکشید تا آزاد شده و خارج شود. برای سرویس این سنسور نیاز است که قطعه را به مدت زمان ۸ تا ۱۰ ساعت در تماس با یک مایع روان کننده و شست و شو دهنده مانند بنزین قرار دهید. (پیشنهاد می‌شود برای این منظور از بطری نوشابه و بنزین استفاده شود. به این صورت که سر سیم را داخل بطری قرار داده و روی آن بنزین بریزید).
  • برای جلوگیری از بخار شدن بنزین با چسب نواری در بطری را ببندید و راه نفسی برای بطری جا نگذارید. پس از گذشت حدود ۱۰ ساعت سر سنسور ار با دستمال تمیز کنید و با استفاده از اسپری باد مطمئن شوید که جرم و کثیفی باقی نمانده باشد.
  • قطعه را در جای خود مستقر کرده و سوکت را جا بزنید. قطب مثبت باتری را در جای خود قرار دهید و استارت بزنید.

نکته: قبل از باز کردن سوکت سنسور اکسیژن قطب مثبت باتری را جدا کنید تا جرقه و جریانی رخ ندهد.

محل قرارگیری سنسور اکسیژن

در صورتی که خودرویتان از ۲ سنسور استفاده کند، معمولا بالا و پایین کاتالیست نصب می‌‌شوند و در صورتی که خودرو از یک سنسور استفاده می‌کند، در همان خروجی اول کاتالیست نصب می‌شود.

سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن و نحوه بررسی آن

ساختار سنسور اکسیژن 

یک قسمت از این قطعه المنت و یا گرم کننده و در قسمت دیگر خود سنسور است که با آلیاژ زیرکونیوم و تیتانیوم ساخته شده است. این فلز در حضور اکسیژن می‌تواند یک میدان الکتریکی تغیر ولتاژ ایجاد کند و با کم و زیاد کردن ولتاژ به ایسیو بفهماند که اکسیژن کم  یا زیاد است:

پیش گرم کننده سنسور اکسیژن نیز در دمای بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ درجه کار می‌کند که معمولا این گرما را از اگزوز و کاتالیست خودرو دریافت می‌کند. اما موتور خودرو همیشه در این دما نیست.

برای مثال در استارت اولیه‌ی صبحگاهی یا استارت در فصول سرد سنسور در دمایی نیست که بتواند به درستی کار کند. پیش گرم کننده این دما را تامین می‌کند تا سنسور بتواند کار خود را شروع کند.

وظیفه‌ی سنسور اکسیژن

این حسگر در خودروهای انژکتوری وظیفه‌ی اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در دود خروجی از موتور و اگزوز را برعهده دارد.

در حقیقت به ایسیو (ECU) اطلاعاتی می‌دهد که احتراقی که  الان انجام شد و  این مقدار اکسیژن اضافه یا کم داشت یا متناسب و خوب بود و  ایسیو مطابق با آن دستور پاشش سوخت را کم و زیاد کند.

این عمل با استفاده از کنترلی که ایسیو برروی دریچه گاز برقی دارد، انجام می‌شود. کنترل میزان هوای ورودی نیز توسط این قطعه کنترل می‌شود. می‌توان گفت که این چرخه توسط سنسور اکسیژن راه اندازی می‌شود.

طول عمر سنسور اکسیژن 

این سنسور از فلز زیرکونیوم ساخته شده است. ساختار فلز زیرکونیوم به گونه‌ای است که هر اکسیژنی که وارد می‌شود، یک الکترون از آن جدا شده (در نقش حامل اکسیژن در مدار سر سنسور)  تا فاصله‌ی خروج و تعین ولتاژ آنرا همراهی می‌کنند.

تعداد یون‌ها (الکترون‌ها) که کم می‌شود، در نهایت فلز تمام شده و عمر سنسور به پایان می‌رسد. عمر مفید سنسور اکسیژن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است و بعد از این مسافت باید سنسور تعویض شود تا خودرو دچار نقص نشود.

جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۰۲۸۹۴۹۱۹۱ (مهندس موسیوند) تماس بگیرید.

منبع: ای بی اس لند

ای بی اس لند مرکز فروش و معرفی انواع بلوک ای بی اس (ABS) ، ایسیو و کامپیوتر (ECU) ، یونیت ایربگ و کلیه‌ی قطعات الکترونیکی و نودهای الکتریکی خودرو است . گارانتی و کیفیت بالای محصولات با کمترین قیمت موجود در بازار از جمله ویژگی محصولات هستند .
تیم ای بی اس لند با در اختیار داشتن گروه پشتیبانی و متخصصین خبره در حوزه‌ی قطعات الکترونیک خودرو توانسته است به تمام نقاط کشور سرویس ارئه دهد .

شبکه‌های اجتماعی

آدرس : همدان ، میدان امام حسین (سیلو) ، کوچه قدر ۱۲ ، کوچه قیام

تلفن تماس :

۰۹۰۲۸۹۴۹۱۹۱

تماس جهت مشاوره و خرید